poniedziałek, 10 listopada 2014

Wywiad z Martą Roskowińską. Portal Altmoda.pl.

       Altmoda.pl to miejsce dla szukających alternatywy w modzie i dla tych, którzy stylem chcą wyrażać własne wartości. Zapraszam serdecznie do przeczytania wywiadu pełnego rzetelnych, interesujących informacji dotyczących świata mody.


1)  Na początek proszę opowiedzieć o misji waszego wyjątkowego projektu. Do kogo jest on kierowany?
Projekt jest skierowany do każdego z nas. Bo każdy z nas kupuje ubrania, jest więc konsumentem branży odzieżowej. Oczywiście z treści na portalu korzystają w pierwszej kolejności osoby zainteresowane nowinkami ze świata mody oraz konsumenci  ceniący sobie alternatywny styl, dbający o swoje zdrowie oraz biorący odpowiedzialność za środowisko naturalne. Jednak Altmoda.pl to także idealne miejsce dla osób chcących świadomie dokonywać swoich wyborów zakupowych. Coraz częściej szukamy informacji o tym, gdzie i w jakich warunkach wyprodukowano kupowane przez nas produkty. Chcemy, by w trakcie ich tworzenia nie ucierpiało środowisko, zwierzęta, ani nie były łamane prawa pracownicze. W odpowiedzi na ten nowy trend Altmoda.pl pokazuje jak cieszyć się modą w sposób odpowiedzialny.

2)    Skąd powstał pomysł na stworzenie portalu AltModa.pl ?
W Polsce niestety nadal konsumenci wiedzą niewiele na temat problemów branży odzieżowej, a nawet jak już je poznają nie bardzo potrafią znaleźć odpowiedzialne rozwiązania na bardziej etyczne zakupy. Pojawia się dziś wiele nowych haseł w świecie mody, jak: certyfikowane materiały, ekologiczna bawełna, slow fashion, upcycling, jednak te pojęcia nie do końca są dla nas jasne. Dlatego też wielu konsumentom wydaje się, że moda odpowiedzialna to moda szara, nieciekawa i często droga, co całkowicie przeczy rzeczywistości. I tu z pomocą przychodzi nasz portal. Powstał on właśnie po to, by w prosty i zrozumiały sposób pisać o problemach branży odzieżowej, ale też od razu przedstawiać ciekawe alternatywy na to jak każdy z nas może stać się bardziej odpowiedzialnym konsumentem.

3)   Zainteresowała  mnie zakładka: ‘ ’Odpowiedzialna Moda’'. Co właściwe kryje się pod tym hasłem?
No właśnie, zakładka „Odpowiedzialna moda” to ważna część naszego portalu. Skupiliśmy tam najważniejsze informacje wyjaśniające poszczególne problemy, z jakimi boryka się dziś świat mody. Dzięki temu każdy konsument, który po raz pierwszy styka się z tymi zagadnieniami może od razu uzupełnić swoją wiedzę związaną ze współczesnym systemem produkcji ubrań i dodatków modowych.
Z drugiej strony w tej zakładce od razu też możemy uzyskać podpowiedzi na to, jak każdy z nas może zmienić świat mody na bardziej odpowiedzialny. A proszę mi wierzyć, metod na bycie bardziej odpowiedzialnym konsumentem jest wiele. Wszystko zależy od naszego stylu, preferencji i sposobu zdobywania nowych dla nas rzeczy. Jeśli mamy do dyspozycji większy budżet warto zainwestować w ubrania wyprodukowane z materiałów certyfikatów takich jak np. bawełna ekologiczna, fair trade, które gwarantują produkcję z zachowaniem standardów chroniących środowisko lub chroniących prawa pracownicze. Takie rzeczy zazwyczaj kosztują drożej niż ubrania np. z sieciówki, jednak są to produkty zdecydowanie lepszej jakości. Ubrania dobrej jakości oferują nam też bardzo często młodzi projektanci, którzy dodatkowo szyją swoje kolekcje w Polsce i w ten sposób mogą kontrolować swoich podwykonawców w zakresie przestrzegania praw pracowniczych.  
Jeśli nie możemy pozwolić sobie na zakup rzeczy droższych lub nie chcemy zrezygnować ze swoich ulubionych marek dajmy znać firmom odzieżowym, że zależy nam na tym, by ich produkty tworzone były z zachowaniem wysokich standardów środowiskowych i społecznych. Wysyłajmy do nich maile, zapytajmy sprzedawcę w sklepie o miejsce i warunki produkcji najnowszej kolekcji lub dołączmy do jednej z akcji Clean Clothes Polska, walczącej o przestrzeganie praw pracowników fabryk odzieżowych w Azji.
Jeśli chcemy stać się bardziej odpowiedzialnym konsumentem pamiętajmy też  o właściwej pielęgnacji odzieży, dzięki której przedłużymy jej żywotność, a także o sposobach zmniejszających ilość wyrzucanych ubrań, jak: swapy, naprawa produktów, czy ich przerabianie. Bierzmy też udział w różnych eventach, targach, projektach takich jak np. Fashion Revolution Day, wspierających rozwój odpowiedzialnej mody.
Jak widać sposobów na bycie odpowiedzialnym konsumentem jest wiele, ważne jest jednak, aby każdy z nas wybrał taki, który jest w stanie w tym momencie realizować i konsekwentnie dostosował.

4)   Czy w czasach nastawionych głównie na szybki zysk i konsumpcję istnieje zainteresowanie modą ekologiczną, recyklingiem? Czy Brandy produkujące ubrania z materiałów nieszkodliwych dla środowiska są popularne?
Tak, obecnie można zaobserwować znaczący wzrost zainteresowania konsumentów produktami wykonanymi w sposób fair. Oczywiście trend ten najszybciej rozwija się dziś w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, ale dzięki powstawaniu nowych, polskich marek w naszym kraju konsumenci także u nas coraz chętniej szukają alternatyw dla tego, co oferują nam sklepy sieciowe i inne duże marki. Wydaje mi się, iż jest to związane z tym, że moda ekologiczna, produkty upcyclingowe to rzeczy, które idealnie nadają się do tego, by podkreślić naszą osobowość, zaakcentować nasz indywidualizm, bądź zasady, jakimi kierujemy się w naszym życiu. Dzisiejszy konsument coraz częściej szuka w produktach czegoś więcej, ubranie nie ma być już tylko modne i tanie, ale musi też spełniać pewne oczekiwania, jeśli chodzi o sposób jego produkcji. Obserwujemy obecnie rozwijający się nowy trend, podobny do tego który miał miejsce jeszcze parę lat temu w przypadku żywności. Dziś nikogo nie dziwią już konsumenci zainteresowani lokalnymi produktami, ekologicznym, czy wegańskim jedzeniem. Idea slow food zagościła już u nas na dobre, mam nadzieję, że podobnie stanie się z trendem slow fashion i odpowiedzialną modą.

5)   Myślę, że warto uświadamiać konsumentów. Zapytam zatem z Jakimi najbardziej nieetycznymi działaniami w świecie mody zetknęła się Pani?
Branża odzieżowa powinna dziś stawić czoło trzem najważniejszym problemom: łamaniu praw pracowników, łamaniu praw zwierząt i zanieczyszczeniu środowiska.
Większość znanych nam marek modowych nie produkuje samodzielnie swoich kolekcji. Zleca to zadanie swoim podwykonawcom. W ten sposób prawie wszystkie nasze ubrania są produkowane przez pracowników fabryk odzieżowych w jednym z krajów azjatyckich, bądź afrykańskich. Jak wygląda rzeczywistość takiego pracownika? W przeważającej ilości są to młode kobiety, mające na utrzymaniu całą swoją rodzinę. Zarabiają skrajnie niskie wynagrodzenie, które nie jest wystarczająco duże, by opłacić najpotrzebniejsze wydatki, jak opłata za mieszkanie, czy żywność. Pracują po 10-12h w niebezpiecznych warunkach, co wpływa na pogorszenie stanu ich zdrowia. W pracy spotykają się z atakami przemocy i agresji, a jakakolwiek próba walki o swoje prawa kończy się utratą pracy, a nawet aresztowaniem w przypadku próby założenia związku zawodowego. Nie przysługuje im też ubezpieczenie zdrowotne, nie dostają odszkodowań w związku z wypadkami w pracy, ani wypłat w trakcie zwolnienia chorobowego.
Jeśli chodzi o zwierzęta i środowisko, warto wiedzieć, że produkcja nowych kolekcji może okazać się procesem szkodliwym nie tylko dla ludzi. Zwierzęta hodowane w celu pozyskania naturalnych skór bądź futer, tak popularnych ostatnio w modzie, bardzo często nie są objęte żadnymi prawami ochronnymi. Skutkuje to brakiem dostępu tych zwierząt do wody i pożywienia, brakiem opieki weterynaryjnej, nieodpowiednimi warunkami transportu, a w końcu także niehumanitarnym ubojem.
Nie zapominajmy także o tym, że branża modowa każdego roku przyczynia się do ogromnego zanieczyszczenia środowiska i zużycia wody. Niewiele z nas zdaje sobie sprawę, iż przykładowo do wyprodukowania jednego kilograma bawełny potrzebne jest aż 29 000 litrów wody.
Są to bardzo ważne problemy, o których nie możemy zapominać, my jako konsumenci oraz firmy odzieżowe działając w tej branży. Od tego zależy przyszłość mody, a każdemu z nas powinno zależeć na tym by była to przyszłość obiecująca i bardziej odpowiedzialna.

6)   Jako portal przeprowadzacie również badania, ankiety dotyczące świata mody widzianego okiem czytelnika, potencjalnego klienta.  Jakie ogólne wnioski można zaobserwować na podstawie tych wyników?  Czy ankietowani posiadają wiedzę na temat zagadnień związanych z tworzeniem ubrań?
Osoby biorące udział w naszych badaniach można podzielić na dwie grupy. Konsumenci wypowiadający się na temat mody dzięki sondom na naszej stronie altmoda.pl w przeważającej większości bardzo pozytywnie odnoszą się do zagadnienia odpowiedzialnej konsumpcji. Poprzez swoje odpowiedzi udowadniają, że zależy im na podejmowaniu właściwych decyzji zakupowych, szukają alternatywnych rozwiązań i zdają sobie sprawię z problemów branży.
Dodatkowo w ciągu ostatniego roku przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy także badanie konsumenckie, do którego zaprosiliśmy projektantów, aktywistów, ale też zwykłych konsumentów. Wyniki tego działania zaprezentowaliśmy w raporcie „Moda w 2020 roku”, który przedstawia opinie konsumentów na temat kierunków rozwoju mody w przyszłości. Bardzo zależało nam na poznaniu zdania konsumentów w odniesieniu do takich kwestii jak prawa człowieka w przemyśle odzieżowym, osobiste nawyki i zachowania czy oczekiwania względem przedsiębiorców.
Wynik badań okazały się bardzo interesujące. Wykazały one tendencje konsumentów do zmniejszania ilości wyrzucanych ubrań (prawie ¾ przyznała, że oddają ubrania potrzebującym, biorą udział w swapach, chętnie je przerabiają). Ponad 70% ankietowanych deklarowała też skłonność zapłacenia wyższej ceny za ubrania z ekologicznych surowców.
Z kolei jakość, cena, estetyka wykonania- te cechy są nadal najważniejsze przy wyborze nowych ubrań, ale dla prawie 2o% osób ważna jest także informacja o sposobie produkcji odzieży. Zdecydowana większość słyszała też o przypadkach łamania praw pracowniczych w fabrykach odzieżowych w Azji. Większość uczestników badania nie miała też wątpliwości, iż przedsiębiorstwa, które w przyszłości osiągną sukces  na rynku odzieżowym będą się angażowały społecznie. Wyniki przedstawione powyżej, jak i pozostałe dokładnie opisane w naszym raporcie, podkreślają więc gotowość konsumentów do wprowadzenia odpowiedzialnych zmian w świecie mody. Teraz wiele zależy od przedstawicieli tej branży, czy zaspokoją oczekiwania konsumentów.

7) Na zakończenie. Co sądzi Pani o blogach modowych?
Osobiście uważam, że obecnie zarówno w Polsce, jak i zagranicą świat mody tworzą ludzie ogromnie kreatywni, pełni pasji i energii do działania. Do nich zaliczam także blogerów, którzy bardzo często potrafią wykorzystać swoje zainteresowania i fascynację modą do tworzenia nowych wizji, trendów oferując tym samym światu mody cenne świeże spojrzenie.
Daje im to możliwość wpływania na kształt tej branży i niezmiernie cieszy mnie fakt, iż coraz więcej z nich interesuje się zagadnieniami związanymi z odpowiedzialną modą i jest gotowa je promować poprzez odpowiednie treści na swoich blogach. Dzięki temu wiele konsumentów ma szansę spojrzeć na modę z innej strony, poznać problemy branży i ostatecznie dowiedzieć się jak wspólnie możemy kreować modę lepiej.
Dziękuję za rozmowę.  
Rozmawiała: KamilaWęgrzyniak.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.